تبلیغات
Code center
صفحه نخست آرشیو مطالب پست الكترونیك تماس با ما
علوم تجربی ( مطالب علمی) - چطور در بیماری انسداد مزمن ریوی راحت تر نفس بکشم؟

بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 12 مهر 1392

COPD بیماری انسداد مزمن ریوی می باشد. افراد مبتلا به این بیماری، به سختی نفس می کشند. عضلات ضعیف ریوی این بیماران نیاز به اکسیژن بیشتری دارند، بنابراین تنفس کوتاه تری خواهند داشت.


بیماری ریوی

این را به یاد داشته باشید که افراد مبتلا به COPD نیز می توانند ورزش کنند.

آهسته دویدن، اسکی کردن، قایقرانی و یا تمرینات هوازی در آب می تواند برای بیماران COPD مفید باشد.

برای مبتدیان، برنامه های بازتوانی ریه خوب است.

برخی از افراد باید از شنا، درازونشست و بلند کردن وزنه های سنگین خودداری کنند، لذا بهتر است قبل از شروع ورزش، با پزشک خود مشورت کنید.



انتخاب بهترین گزینه ها . . .



پیاده روی

پیاده روی یکی از بهترین گزینه ها برای ورزش کردن می باشد.

هر جایی می توانید پیاده روی کنید، در بیرون، در خانه، در فروشگاه و یا روی تردمیل.

اگر می ترسید که پیاده روی حالتان را بد کند، هر روز 30 ثانیه و یا 9 متر بیشتر از روز قبل راه بروید.

حتی اگر آهسته راه بروید نیز خوب است.

اگر هر نوع ورزشی موجب تنگی تنفس شما گردید، آن را متوقف کنید

دوچرخه سواری

دوچرخه ثابت برای افراد مبتلا به COPD خوب می باشد.

شما می توانید در کلاس ورزش، با افراد جدیدی آشنا شوید و نظارت بر ورزش کردن خود را نیز داشته باشید.

قبل از شروع دوچرخه سواری، بهتر است از مربی خود بپرسید که آیا این دوچرخه با توانایی های شما منطبق است و یا نه.

اگر بهبود یافتید، می توانید با دوچرخه معمولی، بیرون بروید.

اگر هر گونه ورزشی موجب تنگی تنفس شما گردید، آن را متوقف کنید و برای چند دقیقه بنشینید.

ورزش بلند کردن وزنه

ورزش بازو

از وزنه، باندهای ورزشی و یا بطری های آب برای ورزش بازو کمک بگیرید.

وزنه ها را در دست بگیرید و کف دستانتان رو به جلو باشد،  حال تنفس کنید و وزنه ها را به سمت قفسه سینه بالا ببرید و به آرامی بازدم کنید.

همانطور که دم می کنید، به آرامی دوباره وزنه ها را پایین بیاورید.

این ورزش را دو مرتبه و هر مرتبه 10 تا 15 بار تکرار کنید.

 

 

بالا آوردن بازو

وزنه را در دست بگیرید، کف دستانتان رو به طرفین ران ها باشد.

دم کنید و در حالی که دستانتان را به طور مستقیم بالا می آورید تا روبروی شانه هایتان باشد، به آرامی بازدم کنید.

به آرامی دستانتان را پایین بیاورید و دم کنید.

این ورزش برای تقویت قسمت بالای بازوها و شانه ها مفید می باشد.

این ورزش را دو مرتبه و هر مرتبه 10 تا 15 بار تکرار کنید.

در ابتدا با وزنه های سبک شروع کنید و بعد از 2 تا 3 هفته، وزنه ها را سنگین تر کنید.

بلند کردن پا از روی زمین

بلند کردن ساق

بایستید و 12 تا 24 سانتیمتر با صندلی فاصله داشته باشید و پاها را به عرض باسن، باز کنید.

برای داشتن تعادل، صندلی را بگیرید.

دم کنید و بر روی انگشتان پا بلند شوید و به آرامی بازدم کنید.

برای مدت کوتاهی به همان حالت بمانید و سپس پاشنه پا را به آرامی بر زمین بگذارید و بازدم کنید.

این ورزش را دو مرتبه و هر مرتبه 10 تا 15 بار تکرار کنید.

کشش پا و پشت

دراز کردن پا

بر روی یک صندلی بنشینید و پشتتان را به پشتی صندلی تکیه دهید.

دم کنید، و به آرامی در حین بازدم، یکی از پاهای خود را تا جایی که می توانید بالا ببرید.

توجه کنید که نباید زانو قفل شود.

در حالی که پای خود را به سمت زمین برمی گردانید، به آرامی تنفس کنید.

این ورزش را دو مرتبه و هر مرتبه 10 تا 15 بار تکرار کنید.

در ابتدا یک مرتبه با پای راست و بعد با پای چپ و مرتبه دوم را با پای راست و بعد با پای چپ انجام دهید.

اگر برای شما این ورزش ساده است، می توانید وزنه ای را به پایتان ببندید.

ورزش دیافراگم

ورزش دیاگرام

بر روی زمین با زانوهای خم دراز بکشید.

یک دست را بر روی قفسه سینه بگذارید و دست دیگر را پایین قفسه سینه بگذارید.

به آرامی از طریق بینی دم کنید. معده و دستتان بالا می رود. 

با لب های جمع شده و معده سفت شده، بازدم کنید.

دستی که روی قفسه سینه است نباید حرکت کند.

این ورزش را 3 تا 4 مرتبه و هر بار 5 تا 10 دقیقه تکرار کنید.

 

تای چی

تای چی حرکتی آرام برای قلب و ریه ها می باشد و عضلات را سفت می کند.

استرس را از بین می برد و آرامش را به شما می دهد و برای این بیماران خوب است.

 

تنفس درست

در حین ورزش، به آرامی تنفس کنید.

از طریق بینی و با دهان بسته، دم کنید. با این کار باعث می شوید هوا گرم شود و از فیلتر بینی شما رد شود.

دو برابر زمانی که دم کردید، از طریق دهان بازدم کنید.

اگر 2 دقیقه دم کردید، 4 دقیقه بازدم کنید.

اگر تنفستان سریع و کم عمق شد، توقف کنید و به بدن خود استراحت دهید.

ورزش‌های مخصوص افتادگی پا

کشش

در حالی که بازوها کشیده است، دست های خود را روی دیوار بگذارید.

یک قدم به جلو بردارید و زانوی راست خود را خم کنید.

پای چپ خود را بکشید، تا جایی که کشش در ساق پا احساس کنید.

به مدت 10 تا 30 ثانیه به همان حالت بمانید و سپس با پای دیگر این کشش را انجام دهید.

3 تا 5 مرتبه این کشش را با هر دو پا انجام دهید.

 

تانک اکسیژن و COPD

اگر شما از وسایل رساننده اکسیژن استفاده می کنید و اگر پزشک به شما گفته که در حین ورزش از اکسیژن استفاده کنید، پس همان کاری را که پزشکتان گفته است، انجام دهید.

یک تانک کوچک و قابل حمل اکسیژن را همراه خود ببرید تا اکسیژن کافی در حین ورزش کردن داشته باشید.

 

زمانی که نباید ورزش کنید

اگر علائم COPD دوباره شروع شد و این علائم شامل: خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس باشد، بهتر است آن روز ورزش نکنید و با پزشک خود صحبت کنید.

اگر تنگی نفس شما از بین نمی رود، تپش قلب دارید و یا احساس سرگیجه و سبکی سر دارید، فورا به اورژانس زنگ بزنید.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان




طبقه بندی: بیماری های تنفسی، 
ارسال توسط نوح شایان فر
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد مطالب این سایت ؟






مطالب علمی
پیوند های روزانه
فروشگاه MY Device
دانشگاه ها