تبلیغات
Code center
صفحه نخست آرشیو مطالب پست الكترونیك تماس با ما
علوم تجربی ( مطالب علمی) - 11 راه غلبه بر سرگیجه

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 8 آبان 1392

بیشترین علت بروز سرگیجه عبارتند از کم آبی بدن، نخوردن غذا و استرس. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بروز سرگیجه این است که مقدار زیادی آب در طی روز بنوشید، سر وقت و به طور منظم وعده غذایی خود را بخورید و تا حد امکان میزان استرس خود را کم کنید.

سرگیجه

 

شما می توانید با انجام کارهایی از سرگیجه و در نتیجه غش کردن جلوگیری کنید.

 

1- هر کاری را که انجام می دهید، متوقف کنید. به یاد داشته باشید که هیچ چیز مهم تر از سلامتی شما و وضعیت حافظه شما نیست.

 

سرگیجه

 

 

2- روی یک مبل یا صندلی بنشینید و سرتان را پایین بیاورید تا بین زانوهای شما قرار بگیرند. این کار باعث می شود جریان خون به سمت مغز برود.

 

 

 


سرگیجه
 

 

3- به آرامی و به طور عمیق نفس بکشید. هنگام سرگیجه، مغز شما دچار کمبود اکسیژن می شود. لذا باید نفس های عمیق بکشید تا اکسیژن مغز تأمین شود. ولی باید به آرامی نفس عمیق بکشید و نباید با فشار نفس بکشید.

سرگیجه

 

 

 

4- اگر تنها نیستید و کسی پیش شماست، با تکان دادن سر به او بفهمانید که حالتان خوب نیست و نیاز به کمک دارید.

 

 

سرگیجه

 

 

5- پشت سر هم با خودتان صحبت کنید. حتی اگر بیدار ماندن برای شما سخت است. با خودتان صحبت کنید تا کمی کمک کرده باشید.

 

 

 

سرگیجه

 

 

 

6- پس از آن که حالت بدتان تمام شد، همچنان بنشینید و بلند نشوید.

 

 

 

سرگیجه

 

 

7- یک چیزی بخورید یا بنوشید که ترجیحا دارای قند و کربوهیدرات باشد.

کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی، علت شایع سرگیجه است. نوشیدن آبمیوه بهترین خوراکی برای رفع این حالت و بالا بردن قند خون است.

 

 

سرگیجه

 

 

 

8- به آرامی سرتان را بالا ببرید و اگر دوباره احساس سرگیجه کردید، مجدداً سرتان را پایین ببرید و بین زانوهای خود نگه دارید. این کار را تکرار کنید تا دیگر احساس سرگیجه نداشته باشید.

 

سرگیجه
 

 

 

9- با دقت و به آرامی از جای خود بلند شوید. اگر می خواهید از دیگران برای این کار کمک بگیرید، ولی اگر دوباره احساس سرگیجه کردید، فوراً بنشینید.

 

 

سرگیجه

 

 

10- کم کم آب بنوشید تا اینکه علائم شما از قبیل عرق سرد، خشکی دهانو حالت تهوع از بین بروند.

 

 

 

سرگیجه

 

 

 

11- اگر داخل خانه و یا یک محیط بسته هستید، کمی هوای تازه به داخل اتاق راه دهید، مثلا پنجره ها را باز کنید.

 

 

 

نکات

1- بیشترین علت بروز سرگیجه عبارتند از کم آبی بدن، نخوردن وعده غذایی و استرس. بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از بروز سرگیجه این است که مقدار زیادی آب در طی روز بنوشید، سر وقت و به طور منظم وعده غذایی خود را بخورید و تا حد امکان میزان استرس خود را کم کنید.

 

2- اگر احساس بدحالی می کنید، یک سطل زباله نزدیک خودتان بگذارید تا در صورت استفراغ، از آن استفاده کنید.

اگر هر چند مدت یک بار دچار سرگیجه می شود، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد

3- اگر جایی هستید که نمی توانید موقع سرگیجه توقف کنید و بنشینید، مثلا از وسط خیابان عبور می کنید، کاری که باید انجام دهید این است که به آهستگی راه بروید، در حالی که سرتان رو به پایین باشد و نفس عمیق بکشید، تا اینکه به یک مکان امن مثل پیاده رو برسید.

اما اگر احساس کردید چشم هایتان سیاهی می روند، ممکن است غش کنید. در این گونه مواقع راه نروید و نفس عمیق بکشید تا اینکه دیگر چشم تان سیاهی نرود. این را بدانید که کسی که از راه رفتن می ایستد، نسبت به کسی که غش می کند، کمتر ضربه و آسیبی می بیند.

 

هشدارها

1- اگر سرگیجه شما شدید است و باعث سیاهی رفتن چشم ها، استفراغ کردن و یا حتی غش کردن شما می شود، فورا به اورژانس زنگ بزنید.

 

2- اگر هر چند مدت یک بار دچار سرگیجه می شود، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد.

 

3- اگر نوع شغل و یا روش زندگی شما طوری است که خیلی می نشینید و به ندرت می ایستید، سیستم عصبی سمپاتیک شما، فرایند ایستادن را فراموش می کند و در نتیجه، هنگام ایستادن دچار سرگیجه خواهید شد. مصرف دوز پایینداروهای ضد افسردگی (تحت نظر پزشک متخصص) می تواند به رفع این مشکل کمک کند، زیرا سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می کند.


آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان




طبقه بندی: بیماری های عصبی، 
ارسال توسط نوح شایان فر
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما در مورد مطالب این سایت ؟






مطالب علمی
پیوند های روزانه
فروشگاه MY Device
دانشگاه ها